Saturday, July 11, 2009

PLEASELAH, SABAH MASUK MALAYSIA???

Lama sudah berlalu kursus Biro Tatanegara (BTN) yang saya ikut. Sebenarnya saya mahu menulis sesuatu yang saya tidak suka semasa BTN. Malas menghambat, alihnya sekarang baru menulis.

Keseluruhannya, saya suka BTN tu. I have no harsh judgment whatsoever about BTN. Despite of the so many reviews about it that I heard and read, I refused to be affected. Afterall, it would not do any justice given the fact that I never undergo BTN. OK actually I had once. BTN mahasiswa. But I was so detached from it (I slept a lot during talks) that I hardly know what it was all about I had nothing to realy reflect on except "OMG... I dozed off again!".

One of the remarks about BTN that I got came from my friend who openly admitted his political ideology is 'pro pembangkang' was, "Ceh satu lagi alat politik kerajaan BN. Bolehlah orang-orang BTN tu tolong mengukuhkan kedudukan politik kerajaan sedia ada!"

Saya jawab padanya, "Bah alang-alang bah takkan dorang mau buat cincai-cincai tu dasar. Mesti dorang mahu buat dasar yang menguntungkan dorang secara politik! Kan?"

"Uina... ko berhujah untuk BN??" balas kawan saya.

"Nolah baboon!!!" Kawan saya tu kadang-kadang sangat jahat. Dia memang suka menyerang kawan-kawan dia.

"Yes you did!!!" He insisted with a smirk. Seriously I felt like attacking him with a slap across his so animated face. Why did he has to do it all time?

"You know I did not. I was drawing the bigger picture here OK. Whoever is in reign in the political arena of a nation, then they really have the advantage to strengthen their position at all time!!! Nah kalau non-gomen sekarang yang mempunyai kuasa politik negara, dorang pun bah begitu!!! How? Buat dasar-dasar tertentu!!!"

"OK... don't be emotional." another attack!! "I know you are a good drawer. You know what, one dasar yang boleh merugikan kuasa politik kerajaan BN ialah PPSMI... blablablabla...."

Bagi saya, ada betulnya remark kawan saya itu mengenai BTN. Dan apa yang saya cakap selepas remark dia yang sinis menyimpulkan remark dia tu.

Apa-apa pun spekulasi yang berkaitan dengan soal politik ada pada BTN ni biarlah. Saya ketepikan. Sebab saya lebih melihat nilai patriotik yang cuba disampaikan oleh tenaga kursus BTN yang saya hadir. Aspek inilah yang saya suka!! Sangat suka!!! Saya menjadi lebih patriotik juga.

Tapi ada juga yang saya sangat-sangat tidak suka berlaku semasa BTN. Sesuatu yang keluar dari individu yang menggerakkan kursus itu. Mungkin dia ignorant bah perihal yang dia perkatakan. Tapi... what the heck...

Individu itu telah berkata begini sewaktu sessinya sedang berjalan, "Sabah masuk Malaysia pada sekian sekian sekian..."

Huh!!! Sabah masuk Malaysia??? Saya meradang. Sabah masuk Malaysia? Hohoho... adakah dia ni buat studi sebelum cakap? Sabah tidak masuk Malaysia. Sabah bersama Sarawak dan Tanah Melayu bergabung untuk membentuk Malaysia! Mana ada Malaysia sebelum 3 entiti ini bergabung secara murni atas hasil usaha pemimpin-pemimpin kita dahulu. So, to say sabah masuk Malysia was absurd!!!
Sabah masuk Malaysia? Lawak betul orang ni.

Bukanlah saya emosi (erk emosi juga lah, haha), tapi benda yang nampak macam kecil begini bagi sesetengah orang Malaysia yang peka sejarah (cewah, kunun sya ni pekalah!!:P) boleh menyentak sensitiviti.

janganlah cakap sabah masuk Malaysia lagi.... apalagi bagi orang-orang yang handle kursus macam BTN ni. Mahu memupuk perpaduan dan kebaikan, tapi kalau cakap benda yang berlawan dengan fakta boleh menyebabkan marah orang-orang tertentu. Kalau ada marah macam mana mau berpadu? Erk ada kaitan kah ni?? Mungkin ada dalam contoh yang bercakap itu rakan Malaysia yang berasal dari Semenanjung Malaysia. Boleh marah orang Sabah. Mungkin orang sabah akan fikir, "Aikkk... tidak belajar sejarah pembentukan Malaysia kah dia ni? Ohoooo.... dia anggap Sabah ni apa?? benci aku orang semenanjung ni"

Mungkin sahajalah...

8 comments:

  1. hahaha macam masa sy study d perlis ja. sentiasa beremosi hehehe. "kenapa datang Malaysia? Sabah ada tak asrama penuh agama macam ni?" mengamuk daku!kad pengenalan sama warna, aku orang Malaysiala!

    ReplyDelete
  2. salam..
    hehe sy br ja msk TM tu..dekat 1 bln lebih kot...
    em..TM tu Government Link Company(GLC, separuh gomen, separuh swasta..so benefit lebih kurang ngan gomen, tp kje bz c kit cam swasta..tu jer.., hehe..yup sy x yah msk BTN pown..so ti kje mana? :..ala..xtau pn ada reunion xSemekar...hu~

    ReplyDelete
  3. saya pun ada keinginan buat entri pasal ni, sabah masuk malaysia tapi belum berkesempatan...
    dalam semua hal, seolah-olah kita ja yang mau tau pasal tanah semenanjung, tapi dorg pula tidak pun ambik kesah tentang kita... inilah yang menyebabkan dorg2 tu buat kenyataan2 bangang.. malaysia ni terbentuk daripada satu deklarasi yang di pengerusikan oleh tun Fuad Stephen, dia siap pakai baju kadazan dusun lagi...

    ReplyDelete
  4. orang tu mengatok kot.hehe.Btw u posting kat mana?

    ReplyDelete
  5. Mama Idris: Itulah saya cakap jum studi di ranau jak ko sumbung mo fly juga!!!nah beremo ko di 'sana'! hehe.. adakah saya cakap tu r?

    Azri: selamat ko dari dengar ceramah!hehe.. aku tukar hp. so some nmber i lost bah!!dun wori, next time you'll be on top to know first!!

    syahrin: wah itu selah-olah yang agak ekstrem!!hehe... tapi the word 'seolah-olah' bukan mandatori kan?

    izzat: hehehe mungkin dia ngantok!!! i posting kat daerah i jua!!!tapi... 2 - 2 .5 hours jalan from my house!!jalan tak tar!!di pertengahan jalan nak ke sokolah tu i enjoy the secene 'kerbau kaki pendek warna hitam' (BaB1) riang gumbira berjalan-jalan... come pay me a visit naaaaantiii!!!!

    ReplyDelete
  6. hahaha yup, mmg ekstrim :)tp utk mereka yg b'kaitan ja la... sbb bkn semua ba mcm tu kn tp mejoriti... sblm sampai cini, sy sdh d momokkn dgn hal ni tp sy anggap positif.. sy fkir mcm ni (alah dl ja ba tu, skrg xda lg).. tp esedu ne temed, memerlukan kesabaran utk menerngkan kpd semua indvdu yg br kta jumpa.. d simpang ni mcm ni, blm keluar tu simpang ada lg... oruol ginawo hehehe

    ReplyDelete
  7. si pengencang..
    aku ingat tuh smpai aku pun kena tempias oleh tu speaker

    ReplyDelete
  8. Salam..
    Betul, Sabah bukan masuk Malaysia. Sabah bersama-sama dengan 13 Negeri lain berpakat untuk menubuhkan Persekutuan Malaysia.

    Kalau Sabah masuk Malaysia, namanya bukan Malaysia lah... namanya Malaya..

    ReplyDelete